زمان مطالعه : 2 دقیقه

حق معرفی یا پورسانت در نظام سلامت ایران

بهمن ۹۷

حتما تاکنون در مراجعه به مراکز درمانی با توصیه و تاکید پزشک معالج یا منشی ایشان ، برای مراجعه به یک آزمایشگاه یا داروخانه خاص مواجه شده اید. ( مثلاً میگویند : فلان آزمایش با دستگاه فلان آزمایشگاه مورد تایید من است . یا امثال این فرمایشات )

مشخص ترین نشانه هم ، ارائه برگه معرفی به آن آزمایشگاه یا … است که رسماً اقدام به معرفی میکنند .

دلیل این کار چیست؟

در تعریف، پورسانت عبارت است از : پرداخت قسمتی از پولی که از بیمار دریافت می شود به پزشک ، آزمایشگاه ، رادیولوژی ، داروخانه یا مرکز درمانی که بیمار را ارجاع داده است.

به زبان عامیانه ، پرداخت پورسانت برای جلب بیمار بیشتر است .

اما در کشور شیطان بزرگ یعنی آمریکا ، این عمل هم برای پرداخت‌کننده و هم برای دریافت‌کننده ، جرم محسوب میشود و مجازات کیفری دارد .

یک مورد تخطی از قانون مربوطه ممکن است پزشک خاطی تا بیست و پنج هزار دلار جریمه یا تا ۵ سال زندان را متحمل شود .

بیش از صد سال است که در آمریکا مقررات اخلاقی و قانونی برای پیشگیری از سهم‌ خواری وجود دارد  .

lajvd hv[hud مشتری ارجاعی در نظام سلامت

گزارشهای غیررسمی زیادی در مورد وقوع سهم‌ خواری در نظام سلامت ایران وجود دارد . البته شامل همه پزشکان نمیشود ولی شما چند بار چنین پیشنهاداتی را شنیده اید ؟ چند بار تلاش کرده اید مقابله کنید و به آزمایشگاه دیگری بروید ؟




البته همیشه سهم‌خواری به شکل پرداخت پولی نیست .

گاهی به جای پول ، هدایایی مانند مسافرت خارج از کشور ، ارایه رایگان تجهیزات پزشکی و مانند این جوایز ،به عنوان سهم پزشک پرداخت می‌شود .

البته باز هم متذکر میشویم : شاید کمتر از ۱ درصد جامعه پزشکی چنین خطایی بکنند !

با روی کار آمدن وزیر جدید بهداشت در مسند وزارت ، که ظاهرا پزشک هم نیست ، منتظریم : “نظام پزشکی” و “نظام سلامت” کشور، بازتعریفی از قواعد عرفی ، اخلاقی و قانونی در این زمینه داشته باشد.