زمان مطالعه : 8 دقیقه

سطح توانگری شرکت های بیمه ، یکی از شاخص های مهم ارزیابی برای اعتماد به شرکت های بیمه گر میباشد . 

البته توجه کنید که این جدول ، فقط یکی از چندین شاخص و برای انتخاب شرکت بیمه می باشد ،

خصوصاً برای بیمه های بلند مدت مانند عمر و سرمایه گذاری و یا بیمه نامه هایی با خسارت سنگین ، مانند بیمه مسئولیت کارفرما ، قطعاً سایر شاخص ها نیز باید مدنظر قرار گیرد .

رویال بیمه , royalbime.ir , insurance , بیمه عمر , بیمه مسئوایت , مسئولیت , مطالعه ادامه مطلب

در زیر یک نمونه از سطح توانگری شرکت های بیمه در سال ۹۶ را مشاهده فرمایید : 

اینجا کلیک کنید و شاخص توانگری مالی آذر ماه سال ۹۷ را ملاحظه فرمایید . . . 

در ابتدای مقاله ،  چند شرکت بیمه و میزان ریسک بیمه نامه متبوع ایشان را مثال میزنیم و در ادامه شما را با تعاریف مربوطه و نحوه محاسبه ریسک آشنا میکنیم .

مطالب زیر به صورت عامیانه درج شده است تا کلیه خوانندگان این مطلب ، درک مناسبی از اهمیت این جدول پیدا کنند .

سطح توانگری چیست ؟ , سطح توانگری چگونه محاسبه میشود ؟ , ROYALBIME.IR , رویال بیمه -

قابل توجه است که در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰ درصد شرکت های بیمه از سطح توانگری یک برخوردارند

ولی

بیش از ۵۰ درصد بیمه شدگان تحت پوشش ۳۰ درصد شرکت های کمتر از سطح یک قرار دارند !

چرا ؟

متاسفانه در ایران ، بدون تحقیق و فقط به واسطه نام شرکت و دولتی بودن آن ، اقدام به عقد قرارداد بیمه میکنند و به شاخص هایی نظیر جدول فوق اصلاً رجوع نمیکنند .

برای همین میشنویم که اشخاص زیاندیده از مبلغ پرداختی شرکت های بیمه ناراضی هستند ولی روش انتخاب خودشان را تغییر نمیدهند . البته شناخت کامل شرکت های بیمه و انتخاب بهترین شرکت بیمه کار آسانی نیست و نیاز به تخصص دارد . 

این کارگزاری ، زیر مجموعه شرکت های بیمه نبوده و مستقیماً زیر نظر بیمه مرکزی فعالیت میکند . همچنین به صورت روزانه ، شاخص های مختلف شرکت های بیمه را کنترل میکنیم . به همین جهت بهترین انتخاب برای مشاوره و گزینش بهترین شرکت بیمه ، کارگزاری بیمه مرکزی میباشد . 

همچنین از همه نمایندگان شرکت های بیمه میشنویم که میگویند :

ما رتبه یک هستیم .

حالا این رتبه یک بودن ممکن است در جوایزی باشد که اصلا توسط نهاد ناظر ، یعنی بیمه مرکزی مورد تایید نمیباشد .

در این مورد نمونه های زیادی داریم ولی در این مقاله صرفاً شما را با جدول فوق آشنا میکنیم .

تلفن کارگزار بیمه مرکزی , کارگزاری بیمه

به جدول فوق رجوع کنید و شرکت بیمه ایران و شرکت بیمه دانا را با هم مقایسه کنید .

هر دو این شرکت ها از سطح یک توانگری خارج شده اند و این روند در سال ۹۷  برای بیمه ایران ادامه داشته است و فقط در بیمه ایران بیش از ۵۶ درصد پرتفوی متعلق به این شرکت میباشد .

به همین دلیل است که نمایندگان بیمه ایران میگویند ما رتبه یک هستیم ! بیمه ایران در پرتفوی یا همان تعداد مشتریان رتبه یک هستند ولی در توانگری ، یعنی قدرت بازپرداخت مطالبات و خسارت ، جزء پایین ترین رتبه ها در بین شرکت های بیمه گر هستند .

بیمه پارسیان و بیمه ملت ، هر دو در سطح یک توانگری میباشند .

اما این کجا و آن کجا !

نسبت توانگری بیمه پارسیان برابر ۱۰۰ میباشد .

یعنی اگر تعهدات بیمه نامه های صادره برابر با ۱۰۰ درصد باشد ، این شرکت به همان میزان اموال منقول و غیر منقول به عنوان سرمایه در اختیار دارد .

این نسبت در سال ۹۷ همان عدد ۱۰۰ میباشد .

در بیمه ملت اوضاع بسیار خوب است ، چراکه از نسبت ۲۲۱ برخوردار است :

یعنی اگر ۱۰۰ درصد بابت مطالبات از مردم حق بیمه گرفته است ، بیش از دو برابر آن توانایی پرداخت خسارت خواهد داشت .

بیمه ملت در سال ۹۷ با رشد ۴۵ ، به نسبت توانگری ۲۶۶ ارتقا یافته است .

با مقایسه بیمه پارسیان و بیمه ملت متوجه شدید که بواسطه سطح یک بودن ، نمیشود یک شرکت را انتخاب کرد و باید نسبت توانگری یا همان توانایی بازپرداخت مطالبات را هم مد نظر قرار داد  .

بیمه حافظ نیز در خطر بزرگی قرار دارد و بیمه شدگان این شرکت ، باید با دقت نظر بیشتری ، روند نزول و صعود این شرکت را بررسی کنند .

قابل توجه است که بیمه حافظ با جهشی فوق العاده ، در سال ۹۷ به سطح ۲ توانگری مالی ارتقا یافته که نشان از تدبیر مدیران و تیم مدیریت سرمایه این شرکت میباشد .

البته میتوانید ، برای آشنایی بیشتر با شرکت بیمه حافظ ، اینجا کلیک کنید . . . 

final line Q 01 , royalbime.ir

سطح توانگری چگونه محاسبه میشود ؟

اداره کل نظارت مالی بیمه مرکزی ، پس از بررسی و کنترل محاسبات ، آخرین وضعیت سطح توانگری را منتشر میکنند و ممکن است این اقدام و بررسی چند بار در طی سال انجام شود .

این اداره کل ، اقدام به حسابرسی صورت های مالی سالانه و همچنین روند ارزش سهام و ارزش اموال مانند ساختمان ، سهام های خریداری شده ، میزان وجه نقد در حساب بانکی و سایر اموال میکنند .

البته اموالی مانند ثبت اختراعات خریداری شده در این حسابرسی محاسبه نمیشود .

در کل ، شرکت بیمه گر باید برای پوشش ریسک هایی که در معرض آن است و به واسطه آن بیمه نامه صادر کرده است ، سرمایه ای متناسب برای پوشش این ریسک ها در اختیار داشته باشد .

ریسک های صدور بیمه نامه ، ریسک بازار ، ریسک اعتبار و ریسک نقدینگی ، چهار عامل تعیین کننده سطح توانگری است که در هر کدام از دو عامل ریسک نما و ضریب ریسک استفاده شده است .

توضیح کاملتر در پاراگراف بعدی . . .

final line Q 01 , royalbime.ir

سطوح توانگری بر مبنای کدام سرمایه ها هستند ؟

نتیجه توانگری مالی ( نسبت توانگری ) که توسط بیمه مرکزی اطلاع رسانی شده است برابر با نسبت سرمایه موجود به سرمایه الزامی است که اجزای محاسباتی سرمایه موجود از تفاوت دارایی های قابل قبول و تعهدات و بدهی‌های موسسات بیمه به اضافه مازاد ارزش روز دارایی های ثابت حاصل می گردد.

ضمن اینکه مازاد ارزش روز دارائی های ثابت بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین و در محاسبات لحاظ می گردد. البته در جمع دارایی هایی قابل قبول دارایی های نامشهود از قبیل حق امتیاز ، حق اختراع و سرقفلی و … لحاظ نگردیده است .

منظور از “سرمایه الزامی ” حداقل سرمایه ای است که موسسه بیمه باید برای پوشش ریسک هائی که در معرض آن است در اختیار داشته باشد که بر اساس مدل سرمایه مبتنی بر ریسک تعیین شده است.

ضرائب ریسک از اطلاعات تاریخی مبتنی بر صورتهای مالی چند ساله شرکت‌های بیمه و یا حسب مورد بر اساس اطلاعات ریسک های موجود در بازار سرمایه و توسط متخصصین علم آمار بیمه(اکچوئری)…. تعیین و ریسک نما نیز از صورتهای مالی هر سال متناسب با نوع ریسک انتخاب گردیده است . بطور مثال ضریب ریسک بیمه گری از اطلاعات تاریخی حق بیمه و خسارت سنوات گذشته شرکت های بیمه محاسبه شده و ریسک  نمای آن نیز حق بیمه، خسارت و ذخایر مندرج در صورتهای مالی این شرکت ها است.

 

 

final line Q 01 , royalbime.ir

معنی هر سطح از توانگری شرکت های بیمه :

همانطور که گفته شد ، شرکت بیمه باید بابت ریسک مطالبات احتمالی در آینده بابت خسارت احتمالی ، سرمایه ای در حساب خود به صورت نقد و غیر نقد داشته باشد .

در جدول زیر مشخص شده است که هر سطح ، چه میزان از تعهدات ریسک را میتواند پاسخگو باشد :

معنی سطوح توانگری بیمه ...

شرکت های سطح یک ، حداقل ۱۰۰درصد ریسکی که قبول کرده اند را پرداخت میکنند .

شرکت بیمه دانا در سطح ۲ میباشد و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد توان پرداخت غرامت دارد که رقم دقیق بیمه دانا در سال ۹۶ برابر با ۹۴ درصد میباشد که در سال ۱۳۹۷ با اصلاح ساختار مالی ، به سطح یک ارتقا پیدا کرد و ۱۱۰% توان بازپرداخت را خواهد داشت .

شرکت بیمه حافظ در سال ۹۶ سطح ۵ و نسبت آن برابر با منفی ۲۷ درصد بود که به سمت یک فاجعه پیش میرفت . یعنی ضمن عدم توانایی بازپرداخت غرامت در سال بعد ، ۱۲۷ درصد کسری داشته است . اما در سال ۹۷ با جذب سرمایه و بهبود روند مالی ، جهشی فوق العاده به سطح ۲ داشته و به نسبت ۷۲ درصد رسیده است که امیدواریم این روند و مدیریت صحیح سرمایه برای این شرکت ادامه داشته باشد .

اما بیمه ایران همچنان در سال ۹۷ همان سطح ۴ باقی مانده است و این خطری بزرگ برای بیمه گذاران این شرکت میباشد .

 

final line Q 01 , royalbime.ir

اگر سطح توانگری پایین تر از یک باشد ، بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر ، چه اقداماتی انجام میدهد ؟

۱

شرکت هایی که در سطح یک یا در سطح مطلوب هستند از نظر بیمه مرکزی و ضوابط مشکلی ندارند و عملیات عادی خود را انجام می دهند .

۲

شرکت هایی که در سطح دو قرارمی گیرند موظف هستند طبق ماده ۸ آیین نامه توانگری برنامه ترمیم وضعیت مالی ۳ ساله خود را به تفکیک سالانه و با شرایط مندرج در ماده مذکور تهیه کرده و به بیمه مرکزی ارایه دهند.

این شرایط خاص به طور عمده شامل پیش بینی صورت تفصیلی درآمدها و هزینه ها، ترازنامه و صورت سود و زیان پیش بینی شده، سیاست های پرداخت سود، نحوه تامین منابع مالی، نحوه کاهش ریسک و تقویت ساختار مالی و نقدینگی می باشد . یعنی نمیتوانند سود رقابتی به بیمه های عمر و سرمایه گذاری پرداخت کنند .

ضمناً در این برنامه شرکت باید مشخص کند ظرف ۳ سال چگونه نسبت توانگری خود را به سطح یک ارتقا می دهد .

۳

شرکت هایی که در سطح سه قرار می گیرند موظفندعلاوه بر برنامه ترمیم وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارایه دهند،برنامه های مذکور باید به گونه ای باشد که در آن چگونگی ارتقا از سطح توانگری ۳ به ۲ یا بالاترظرف دوسال آینده به روشنی درج شده باشد .

۴

شرکت هایی که در سطح چهار آیین نامه قرار می گیرند موظفند علاوه بر برنامه ترمیم وضعیت مالی یکساله برنامه افزایش سرمایه خود رابرای سال آتی تهیه کنند وبطور دقیق مشخص کنند که چگونه ظرف یک سال نسبت‌توانگری خود را حداقل تا سطح ۳ ارتقاء می دهند.

ضمناً‌ طبق مفاد ماده ۱۲ آئین نامه در صورتیکه نسبت توانگری مالی موسسه بیمه ای در یکی از سطوح۳ و۴ قرار گیرد موسسه بیمه علاوه بر اقدامات مذکور موظف است به نحوی که بیمه مرکزی تعیین می کند یک یا تعدادی از اقدامات زیر را فوراً به مرحله اجرا درآورد .

– از پرداخت پاداش به هیات مدیره و مدیران موسسه خودداری کند .

– از توزیع بیش از ۱۰درصد سود به سهامداران خودداری کند .

– هزینه های اداری را کاهش دهد .

– از سرمایه گذاری در گزینه های معینی خودداری کند .

– روش محاسبه نرخ حق بیمه قراردادهای بیمه ای که در آینده منعقد می گردد را اصلاح کند .

– عملیات صدور بیمه در بخشی از شعب خود را کاهش دهد .

– اعضای هیات مدیره خود را تغییر دهد .

– از توسعه فعالیت های بیمه ای در رشته های جدید خودداری کند .

– فعالیتهای برخی از شعب خود را محدود نماید.

– عملیات صدور بیمه در شرکتهای تابعه را کاهش دهد.

– سهام یا دارائی شرکتهای تابعه را به فروش رساند .

۵

شرکت هایی که در سطح پنج توانگری هستند وضعیت وخیمی دارند .

بنابراین طبق مفاد ماده ۱۱ آئین نامه، بیمه مرکزی پس از اینکه برنامه ترمیم وضعیت مالی و افزایش سرمایه را دریافت کرد ظرف مدت مشخص رسیدگی و نتیجه را به موسسه بیمه اعلام می کند و موسسه موظف است گزارش عملکرد برنامه ها را هر ۳ ماه یکبار برای بیمه مرکزی ارائه کند.

در صورت عدم ارائه اطلاعات درمهلت مقرر، ارائه ناقص اطلاعات محاسبات توانگری ، عدم رعایت مهلت مقرر در آئین نامه ، ارائه گزارش تفصیلی محاسبات توانگری مغایربا شرایط آیین نامه یا عدم ارایه برنامه ترمیم وضعیت مالی یا افزایش سرمایه توسط هر یک از مؤسسات بیمه، بیمه مرکزی طبق مفاد ماده ۱۴ آئین نامه به ترتیب یکی از اقدامات زیررا انجام می دهد.

–  تذکر و اخطار کتبی به مدیرعامل یا هیات مدیره

–  اعلام سلب صلاحیت مدیرعامل و هیات مدیره

–  تعلیق پروانه فعالیت موسسه دریک یا چند رشته بیمه‌ای بین ۳ ماه تا یک سال

–  ارایه پیشنهاد لغو پروانه فعالیت دریک یا چند رشته بیمه ای با تاییدیه شورای عالی بیمه و تصویب مجمع عمومی بیمه مرکزی .

———————————————————————

ملاحظه می فرمایید که اگر شرکتی از سطح یک به ۲ نزول کرد ، بیمه مرکزی مستقیماً در امور شرکت مذکور ورود کرده و حتی در زمینه تقسیم سود و پاداش اعمال نظر خواهد کرد تا از سرمایه های مردم به درستی حفاظت شود . 

اما شناسایی بهترین شرکت بیمه ، بسیار تخصصی میباشد و ما به عنوان کارگزار بیمه مرکزی ، وظیفه داریم مشتریان بیمه را به نحو احسن راهنمایی کرده و زیر و بم شرکت های بیمه گر را نمایان کنیم . 

قابل توجه است که این مشاوره هزینه اضافی به شما تحمیل نخواهد کرد و کلیه مراحل از شناسایی و معرفی تا عقد قرارداد به رایگان برای شما انجام خواهد شد و به جز بیمه شخص ثالث که نرخ مشخصی دارد ، در سایر بیمه نامه ها میتوانیم تخفیفات و نرخ های بسیار مناسبی ، با حفظ کیفیت خدمات به شما ارائه دهیم . 

final line Q 01 , royalbime.ir

اگر سرمایه من در شرکتی با توانگری سطح پنج باشد ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

طبق قانون و رسیدگی شورای عالی بیمه ، شرکت بیمه سطح ۵ به یک شرکت قدرتمند واگذار یا با چند بیمه سطح پایین ادغام میشود که نتیجه آن شکل گیری یک شرکت قوی میباشد .

ذکر این نکته حائز اهمین است که بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه کشور ، فقط نقش ناظر نداشته و مستقیماً در این امور وارد میشود .

از جمله این موارد ، تائید مدیران و هیئت مدیره شرکت ها است .

همچنین بیش از ۸۰ سال از تأسیس اولین شرکت بیمه کشور گذشته است و تاکنون ورشکستگی وجود نداشته است . یک مورد بیمه توسعه با سطح ۵ ، که طبق قانون چندین رشته بیمه ای که ریسک بالایی داشت ، از این شرکت لغو پروانه شد .

نمونه خطر کمبود سرمایه برای بانک تات بود که با ادغام با دو موسسه مالی اعتباری ، تشکیل بانک آینده را دادند و از افتخارات این بانک پس از ادغام ، عضویت در هیئت مدیره بورس تهران میباشد .

در مقاله ای دیگر این نکته را بررسی میکنیم که :

اگر شرکتی در خطر ورشکستگی باشد ، قانون چگونه از سرمایه مردم حمایت میکند ؟

برای مطالعه مطلب فوق الذکر ، اینجا کلیک کنید . . . 

final line Q 01 , royalbime.ir

 

همچنین از طریق فرم زیر میتوانید سوالات خود را مطرح فرمایید یا درخواست مشاوره رایگان ارسال کنید :

لینک این مطلب

5 / 3